skjønnhet
Disse beautytrendene får stryk av ekspertene
- Kan vi bare slutte nå, please?!
Det er aldri langt mellom beautytrendene, for å si det mildt. Den ene trenden etter den andre popper opp i feeden, og det er som regel flere trender som herjer om gangen.
Det er ofte gøy å slenge seg på - og like ofte er det egentlig ganske tullete å slenge seg på.
I alle fall om vi skal tro ekspertene. Vi måtte spørre beautyekspertene om beautytrendene de irriterer seg mest over - og de lovte å svare ærlig.
- Det er mest markedsføring
For Cathrine Stabel, som driver skjønnhetsnettstedet Heltkrem, er det dagligdags å ta stilling til skjønnhetstrendene som kommer. Én ting er på versting-toppen.
- Det som frustrerer meg mest innenfor hudpleie er feilinformasjon og skremselspropaganda. Det er det mye av, og spesielt rundt “naturlige” produkter. “Naturlig” er ikke regulert, det er helt opp til merkene hva de legger i det, sier Stabel.
Hun forteller at veldig mange selskap og merker som markedsfører seg som “naturlige” driver med nettopp skremselspropaganda.
- Ofte går dette på at andre produkter er skadelige og “full av kjemikalier”, mens våre produkter er “rene” og “naturlige” og bedre for deg, forklarer hun.
- Altså. Vi er kjemi, mennesker består av kjemikalier. Vi er blant annet oksygen, hydrogen, karbon, kalsium og fosfor - kjemikalier i periodesystemet. Og vi omgir oss med kjemikalier. Noen kjemikalier er bra, andre er ikke det, understreker Stabel.
Denne typen "naturlige" ingredienser gir høyere risiko for allergi, fordi ingredienser fra naturen påvirkes av miljøet de er i og kan også inneholde flere stoffer, enn noe fra lab, forklarer hun.
- Jeg forstår at alle merker skal ha en merkevarestrategi, men å snakke ned andre produkter og skremme forbrukere er uetisk og skaper usikkerhet, slår hun fast.
Hun er ikke overrasket over at trender som "clean" og "naturlig" får vokse seg store, sier hun. Det høres bedre ut å velge noe som skal være naturlig, versus noe syntetisk. Og det er vi vante med fra både matindustrien og tekstilindustrien, for eksempel.
- Jeg ville altså 100% heller gått på apoteket for å kjøpe hudpleie, enn å velge økologiske og naturlige produkter. Med det sagt: det er absolutt produkter som er bra innenfor disse kategoriene, men det er ikke så stor forskjell på “naturlige” og “vanlige” produkter som man kanskje tror. Det er mest markedsføring, sier Stabel.
- Ekte sløsing av mat
Beautyprofil og journalist Chioma Anugweje trekker frem en av mat-skjønnhetstrendene som sirkulerer om dagen.
- Jeg er ikke noe fan av brokkoli-trenden. Det ser fint ut på noen - og det går nok fortere enn å tegne én og én fregne med en liner - men jeg tviler litt på at noen faktisk gjør dette når de skal lage falske fregner i sitt «virkelig liv» og ikke bare når de skal filme for TikTok? sier hun.
Faktisk, håper hun at det ikke er tilfelle, og har flere kritiske spørsmål til trenden:
- Hvor lenge varer en brokkoli etter at de har begynt å bruke den til å lage falske fregner? Tviler på at de bruker den same brokkolien til matlagning etterpå - den kastes sikkert etter bruk og det er ekte sløsing av mat. Tenk hvor mye brokkoli man trenger i uka for dette, eventuelt. Bare bruk en brun eyeliner til å teste falske fregner, plis! sier hun.
Ifølge Anugweje, er dette bare nok et eksempel på rare ting som går viralt.
- Denne trenden tror jeg har blitt en greie bare fordi folk elsker å se quirky eller rare greier på Tik Tok - og når det faktisk funker litt, så kommer folk til å hoppe på trenden i håp om å gå viralt og få masse views, slår hun fast.
- Chef's kiss på riktig ansikt
Makeupartist Enora Olsen sier hun har et hat-elsk-forhold til trender.
- Jeg hater at folk henger seg opp i trender og dermed setter lokk på kreativiteten, på den andre siden elsker jeg trender som utfordrer deg til å prøve noe nytt. Jeg synes det er vanskelig å trekke fram en trend som jeg virkelig ikke liker, fordi en look kan utføres på så mange forskjellige måter, sier hun.
Når det er sagt, er det én trend hun har lagt fullstendig på hylla. De laminerte brynene.
- Når denne trenden kom prøvde jeg selv å hoppe på den, men fant fort ut at mine bryn ikke ville være med på leken. Jeg har altfor stri øyebrynshår, og mengden gelé som måtte til for å få de bryna til å stå rett opp gjorde meg ingen tjenester... På generell basis er dette en trend jeg ikke liker, men samtidig er det mange som får det til veldig bra, deler Olsen.
- Poenget mitt, er at ikke alle trender er for alle. Man skal likevel tørre å prøve når man ser noe man synes er fint! legger hun til.
I tillegg, påpeker Olsen at trendmønstrene nesten alltid følger ting som skjer i samfunnet.
- Noe som fascinerer meg med trender er at det som oftest er en motreaksjon på noe som har vært. Denne brynstrenden kom til verden som en motreaksjon på de definerte, på-tegnete brynene vi hadde sett lenge - og nå er vi igjen inne i et skifte hvor brynene skal være tynne som på 90-tallet og ut mot 2000, påpeker hun.
- Dette er en trend jeg vet mange virkelig ikke liker, spesielt de som opplevde den selv på 90- tallet, men allikevel, på riktig ansikt så er det «chef´s kiss»! mener Olsen.
- Lenge før det ble trendy
Beautyprofil Alexandra Alejandro trekker frem estetikken som allerede er i noe hardt vær av flere grunner - såkalte clean girl.
- Jeg tenker med én gang på "Clean Girl" aesthetic - og ikke fordi jeg ikke liker stilen. Selv elsker jeg en slicked back bun og en minimalistisk sminkelook, men jeg har problemer med at det fremstilles som en ny look når den historisk sett har blitt brukt så mye av kvinner av farge, sier Alejandro.
Hun trekker frem en av flere kontroverser rundt trenden som har herjet i sosiale medier i et par år allerede. Flere peker stadig på lookens historiske og kulturelle betydninger, som gir clean girl-trenden noen problematiske sider.
Eksempelvis, har kvinner fra blant annet Latin-Amerika og Afrika gjerne tydd til denne typen sleeked, nedtonet look av en rekke grunner - og det helt andre enn at det var fint eller trendy, minner Alejandro.
- Dette ofte fordi deres krøllete hår ble sett på som stygt, skittent og uprofesjonelt, understreker hun.
Alejandro sier at hun elsker å se ulike kulturers innflytelse på verden, men lar seg irritere når et uttrykk blir fremstilt som en ny trend - og uten å peke tilbake til der den oppstod med respekt.
I tillegg, trekker hun frem en annen ick:
- Jeg hater også alle sminke trender som blir oppkalt etter mat. «Tomato makeup», «chocolate makeup», «latte makeup»… Kan vi bare slutte nå please?!
– Vi er så enkle å påvirke, haha! Det er nesten umulig nå for tiden å ikke bli påvirket med sosiale medier føler jeg. Meg selv inkludert. Jeg er ikke immun, sier hun.
Alejandro påpeker også at det ofte ikke er tilfeldig at noe går viralt. Hos mange av de store profilene ligger det planlegging, PR-team og trendanalyser bak - spesielt hvis de har noe å selge.
- Disse trendene er skapt for at vi skal bli hekta. Og det funker, sier Alejandro.